Sekadar ingin berkongsi...

Dalam kehidupan ini kita sering alpa, kekadang terpana dengan perkara yg mengganggu rutin harian....
Blog ini sekadar perkongsian ... mengeratkan silaturrahim .... dan catatan harian seorang ibu yang sentiasa menginginkan yg terbaik buat permata hatinya.... blog santai...... lepak... dan sekadar ingin bertukar idea... yuuuuuuuuuuuuuhu.. here we go!!

La Dolce Ameera

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

My lill future baby...

Lilypie - Personal pictureLilypie Pregnancy tickers

Friday, May 13, 2011

Oh...Ameera! -11/5/2011

11/5/2011

Tepat jam 1235 lunch time... aku menerima kunjungan sms dari Taska Semaian Kasih.. Taska tempat AMeera dinaungkan... bukan kepalang bila mendapat tahu Ameera mengalami muntah2 .. dlm 2 kali muntah... aku ingatkan muntah biasa sahaja,,, Aku menyuruh taska ameera sms jikaannaku muntah untuk kali ke-3 dan memberikan air buah/ masak instead air  susu untuk mengelakkan muaknya! Ubt tahan muntah n angin ada di rumah... aku cuma membekalkan ubt selesema, baruk & demam sahaja!

1245 : Siap mengattended 2 org Record AF patient.....

1330 pm: Aku sempat menjamah lunch Domino Pizza yang kak Zu Pacemaker belanja di PPM room NCL. Sedaplah gak.... makan free sapa yg x suka!

1400 pm : Aku menunaikan solat zuhor..... hset ditinggalkan di office memandangkan malas nak membawanya ..... aku memasan pada Fazlina./ Humayrah supaya picked up all the incoming call....

1430: Selesai solat.... teman ku mengatakan ada bunyi sms .... wow menakutkan: Bila aku check ... Wawa, taska Ameera mengatakan bahawa Ameera muntah kali ke-3. Aku naik risau. Nasib baik aku membawa kereta hari itu memandangkan Mr Hb pergi ke Proton site HICOM Glenmarie. Terus aku memohon kebenaran pulang awal daripada Puan Norehan & Puan Mashitah.. admin exec....

14.45 : Perjalanan mengambil masa hampur 45 min dari IJN ke BCH memandangkan sedikit jam di jalan Pekeliling... Persidangan UMNO.

1530 : Tiba di taska Ameera... Anak gadis aku kelihatan sunggul , lemah sekali... bajunya kelihatan bercapuk muntah...Aku lantas mengambilnya... masukkan dalam kereta.. Sengaja aku  meletakkan air kotak junior blackcurrent di seat kereta... Ibu nak tu!..ternyata da haus sekali...

1540: Otw pulang kerumah yg hy beberapa ratus m sahaja... Ameera muntah sebaik sahaja meminum air ribena itu.....Aduhai x keruan aku yg sedang driving kereta ni....melihat buih2 muntah keluar dari mulutnya... Hati ibu mana yg tegar melihat sedemikian rupa...

1545-1735 : Aku memandikan Ameera  supaya segarkan diri.....dia menangis... mungkin kerana dirinya tidak selesa dan kemudian memberikan ubat tahan muntah... namun x berkesan dan keluar semula bersama buih2 yg lain .. tersayat aku melihatnya...Aku membuatkan air glukose blackcurrent ... ternyata Ameera tersangat haus.. NAmun apakan daya segala yg dimakan dan diminumnya akan refluks dimuntahkan semua...
Dalam duration itu Mr Hb trsangatlah perihatin menelefon & sms aku bertanyakan khabar Ameera... Muntah dia sangat teruk... dan petang itu kiranya aku rasa berbelas kali dia muntah.. ternyata dia terlalu dehidrat.... Macamana aku nak bawa dia keklinik sedangkan pakaian ku sudah berlumuran muntah dan dia tbersa tidak selesea dan selalu meminta dokong... nak mengalir air mata di buatnya... lagi2 ketika saat dipenghujung muntahnya,....................... seksa sekali... Semoga anakku tabah menghadapi zaman tumbesaran yg mencabar ini... zaman virus yg bermutasi ini! Apa yg boleh aku lakukan mendodoikan si anank keci AMeera semoga lena dan berehat disamping aku menguruskan pakaiannya  dan baranagn lain untuk dibawa ker hospital/ klinik . Munjur Mr Hb pulang awal hari itu dari site.. seawal jam 1735 Mr Hb sudah sempat mengusap dahi Ameera yg keletihan. Petang itu Mr Hb memandikan anak gadis kesayanagnnya dan memberi minuman.. namun usaha itu luluh ... makanan itu keluar semula sebagai muntah......

1945 pm- Sejurus solat maghrib kami berkunjung ke klinik Ilham... waktu itu klinik buka jam 830pm. Agak ramai pesakit yg menunggu . Ameera giliran yg k 12. Ameera muntah di kaunter pendaftaran... baju ku juga lencun.. nasib baik beralaskan tuala.. jadi tak begitu ketara! Mr Hb mengalih pandangan AMeera pada kedai HAB halaL sementara menunggu gilirannya yg agak panjang itu....Pelbagai makanan di sua... Ameera seperti fobia hendak mkn.. tkt muntah lagi...

2110- kini giliran Ameera setelah hmpir sejam setengah menunggu!Ameera masih aktif tapi dalam keadaan longlai...Dia amat peka pada rangsangan dr.... menyelak baju tatkala doc menyuakan stetoskop dengan pantas sekali.... ternyata Ameera amat dehidrat.... Menurut doc Ameera mungkin batuk...then refluks... Dr membekalkan ubt muntah cecair, PAmperine- ubat muntah suppository-as alternative jika liquid base vimit immediately dan ubt vemtolin-ventolin batuk kahak....

2130-Tetibanya di rumah Mr hb menyuaka ubt thn muntah pd ameera-liquid based. Alhamdulillah dia dapat memerimanya dan tidak refluks immediately! NAmun Ameera masih sempat melayan movie Rio-the bird carotoon version. Tidak sampai sejam dia tidur keletihan. Memandangkan malam itu aku dan Mr Hb amat lapar dan tidak sempat membeli nasi bungkus kerana anak kami terlalu keletihan, setelah itu juga aku menanakkan nasi Satu pot setengah.... Mr hb tidak meminta namun aku tahu  dia amat penat dan lapar. Apa yang aku sempat masak malam itu adalah Gulai ikan massin kentang semata-mata. Aku hidangkan pd Mr Hb... Maaflah b... ila x laratlah nak masak sayur....'. x apalah ni pun dah sedap... ternyata Hb menyejukkan kegundahan mlm itu. Licin gulai n nasi itu km kerjakan.   Kenapa aku masak gulai? ) x payah defroze ... ayam etc dlm freezer mengambil ms yg lama untuk defroze manual. TQ kat Kak TAy... dari jauh dia belikan ikan masin itu buatku! dari Sabah... harga pun mahal RM24.... yoh!!!!!!

2230: Selesai xtvt mengemas dapur n basuhan di dapur- sementara b memerhatikan Ameera... aku keletihan dan tidur disebelah Ameera! Selamat tinggal 11/5/11..















No comments:

Post a Comment